• ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ

Το μεγαλείο της τέχνης στον παλμό της Μαδρίτης

Στην πρωτεύουσα της Ισπανίας, η καρδιά της τέχνης χτυπά δυνατά. Πρόκειται για μια μεγαλούπολη άνω των 6μιση εκατομμυρίων που σφύζει από ζωή. Έναν τόπο όπου κάθε τυχαία συνάντηση είναι και μια ευκαιρία για έναν χορό δρόμου... εκεί όπου κάθε πεισματική διαφωνία μπορεί να καταλήξει σε επανάσταση και κάθε τοίχος μεταδίδει ένα μήνυμα. Εδώ η μινιμαλιστική αρχή δεν ενδιαφέρει. Καθετί πέραν της πρακτικής του χρησιμότητας έχει και μια καλλιτεχνική αξία. Η ευρωπαϊκή κουλτούρα συναντά το λατίνικο ταμπεραμέντο και αντιστρόφως. Το αποτέλεσμα: ένα μείγμα πολιτισμών, μουσικής, μια φιλοσοφία ζωής που δεν περιορίζεται στη φιέστα. Να πώς έζησα εγώ την ιστορική πόλη της Μαδρίτης, έναν τόπο βαμμένο στην τέχνη.


Η πόλη διαθέτει μια μοναδική πολιτιστική κληρονομιά μουσείων τέχνης, χάρη στο ιστορικό της παρελθόν, όπου εγγράφονται κατά μυριάδες οι βασιλείς και οι ευγενείς που υπήρξαν χορηγοί της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Το μοντέλο της ανάθεσης πορτρέτων και άλλων ζωγραφικών αναπαραστάσεων σε σύγχρονους σπουδαίους ζωγράφους της εποχής τους συνιστά γνωστή εκτεταμένη πρακτική. Στους τοίχους του Museo del Prado είδα έναν νεαρό να βιώνει την εσωτερική πάλη ανάμεσα στην Αρετή και στην Κακία (Verones, Joven entre la Virtud y el Vicio), έκανα μια αναδρομή στον Αχαιό Φιλοποίμενα, τον "έσχατο" στρατηγό των Ελλήνων, που κάποτε στα Μέγαρα τον πέρασαν για υπηρέτη λόγω της ταπεινής του εμφάνισης (Rubens y Frans Snyders, Filopemenes descubierto), είδα τον Ιωσήφ να κρατά από το χέρι τον νεαρό Χριστό με κατάλευκο δέρμα (Sebastian Martinez, San Jose con el Nino), την πριγκίπισσα Δανάη να καταλαμβάνεται από την Αφροδίτη υπό τη μορφή χρυσής βροχής (Tiziano, Danae recibiendo lalluvia de oro). Στο μνημείο ακριβώς από το μουσείο, στο μνημείο αφιερωμένο στον Eugeni d’Ors, Καταλανό διανοούμενο, συγγραφέα, κριτικό τέχνης, διάβασα: "Ευγενής είναι αυτός ο οποίος έχει απαιτήσεις από τον εαυτό του και μόνο, ο οποίος κάθε μέρα ανανεώνει τον ενθουσιασμό του, (...) για να ανακαλύψει το υπόλοιπο του κόσμου: αυτό περικλείει κάποια ειρωνεία. Ο πολιτισμός είναι ενιαίος: μια κατάσταση απαλλαγμένη από τοπική σταθερότητα και συνοχή στον χρόνο. Ας καλλιεργήσει ο καθένας καθετί αγγελικό με το οποίο καταπιάνεται, στο πνεύμα της φιλίας και του διαλόγου".



Στο μουσείο Reina Sofia εξέτασα όλα τα προσχέδια της Guernica του Πικάσο, καθώς και τον ίδιο τον τελικό πίνακα μήκους σχεδόν 8 μέτρων. Είδα έναν μετρονόμο με δείκτη ένα μάτι και άλλα κομμάτια σύγχρονης τέχνης γεμάτα tamperamento revolucionario. Ακόμη γνώρισα τη σκοτεινή σουρεαλιστική ματιά του Νταλί μέσα από ένα παραμορφωμένο ακουστικό τηλεφώνου που στάζει σε ένα άδειο πιάτο (Salvador Dali, The enigma of Hitler).



Στο εθνικό αρχαιολογικό μουσείο είδα κυρίες από την Ίμπιζα φτιαγμένες από πηλό, πήλινες προσωπίδες του 4ου αιώνα π.Χ. εμπνευσμένες από τα πρότυπα των Σικελών και των Καρχηδονίων, σαρκοφάγο διακοσμημένο με τον μύθο του Ορέστη, δάπεδα ολόκληρα με ψηφιδωτά που απεικονίζουν τους μήνες του έτους, λίθινες αψίδες, ηγέτες να προσεύχονται, αμφορείς με διονυσιακές σκηνές.



Είδα ακόμη αμέτρητα βιβλία. Βιβλιοπωλεία, βιβλιοθήκες, βιβλία στον δρόμο, βιβλία παντού. Η Μαδρίτη είναι ένας ναός του φίλου του βιβλίου. Αλλά η πιο ενδιαφέρουσα υπήρξε η περιήγηση στις γειτονιές όπου βρίθουν οι μικρές γκαλερί. Κι άλλα βιβλία, ζωγραφιές και σκίτσα παντού, ζεστή ατμόσφαιρα και πολύχρωμη διακόσμηση, κεντήματα γύρω από το πρόσωπο της Φρίντα Κάλο, φωτάκια ψυχρά, θερμά, χρωματιστά στους δρόμους.



Στη Μαδρίτη όποιος τοίχος ή κτήριο δεν έχει ένα statement συνιστά εξαίρεση. Κάθε κτίσμα θέλει να μεταδώσει κάτι στον περαστικό που τυχαία ρίχνει το βλέμμα του πάνω του. Στην Gran Via είδα μια από τις πιο πολύχρωμες και μεγαλύτερες ζωγραφιές τοίχου. Αλλού διάβασα "Un Ano Mas" (έναν χρόνο ακόμη, τίτλος τραγουδιού των Mecano) πλαισιωμένο από μια καρδιά. Κοντά στην Plaza del Dos de Mayo, ένα άγαλμα με προσκάλεσε σε χορό (δέχτηκα προφανώς, ποτέ δεν προσβάλλουμε ένα πρόσωπο τέτοιας εμπειρίας). Κάπου αλλού είδα ένα κατάλευκο κτίριο διακοσμημένο με ένα εμπριμέ ύφασμα που κατέληγε σε κρόσια. Ακόμη ένα άγαλμα σε σχήμα ενός τεράστιου βρεφικού κεφαλιού έξω από τον κεντρικό σιδηροδρομικό σταθμό της Atocha. Σε κάποιον δρόμο περί την Plaza de Espana διάβασα σε καμπάνια του δήμου: "Η αγάπη δημιουργεί. Αν καταστρέφει, δεν είναι αγάπη. Αν σε ελέγχει, δεν είναι αγάπη". (Ενδιαφέρων τρόπος να προσεγγίσεις σύγχρονα κοινωνικά ζητήματα παθολογικής εξάρτησης και έμφυλης βίας, μου φαίνεται.)



Όταν βρέθηκα στους βασιλικούς κήπους της πόλης γνώρισα το κρυστάλλινο παλάτι, νεραϊδένια ρυάκια που δεν αρμόζουν με τίποτα σε μια μεγαλούπολη, κωπηλάτησα σε ένα ατελείωτο μακρόστενο κανάλι ακούγοντας ζωηρή μουσική του δρόμου. Στο Παλάτι του Βελάθκεθ, πέρα από τον περίτεχνο εξωτερικό του διάκοσμο από ελισσόμενα μοτίβα, ανακάλυψα και άλλα έργα τέχνης, μοντέρνας αυτή τη φορά που δίνουν τη δική τους διάφανη οπτική της ανθρώπινης πραγματικότητας.



Τέλος, δε θα μπορούσα να μην εξυμνήσω το καλλιτεχνικό μεγαλείο της Καθολικής Εκκλησίας, που εντοπίζεται για ακόμη μια φορά και σε αυτή την ευρωπαϊκή πρωτεύουσα. Μεγαλοπρεπείς θόλοι από την παλέτα κάποιων γαλήνιων αποχρώσεων του γαλάζιου, αψιδωτοί διάδρομοι που εκτείνονται μέχρι εκεί όπου φτάνει το ανθρώπινο μάτι, πολύχρωμο φως που διαπερνά ευφάνταστα βιτρό, αγγελική μουσική που μεταφέρει σε μια άλλη χωροχρονική διάσταση, είναι λίγα μόνο από αυτά που μπορούμε να πούμε για να περιγράψουμε τον Καθεδρικό ναό της Santa Maria la Real de la Almudena.



Ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, ένα σύνολο από σταυροδρόμια πολιτισμών, λαών, ιστοριών προς αφήγηση. Όσοι έχετε πάει στη Μαδρίτη θα αναπολήσατε σίγουρα κάποια από τις παραπάνω στιγμές. Για όσους δεν έχετε πάει, όσα και να αφηγηθώ θα είναι πάντα λίγα. Ας είναι η τέχνη ένα για τον άνθρωπο, η απόλυτη ευκαιρία επικοινωνίας όλων με όλους, μία πρόσθετη παγκόσμια γλώσσα που διαβλέπει σε κάθε τέλος μόνο τη δημιουργία και διακηρύσσει την ελευθερία του αδιάκοπου γίγνεσθαι και επιγίγνεσθαι.


Μπορείτε να βρείτε όλους τους πίνακες των μουσείων Del Prado και Reina Sofia στους ακόλουθους συνδέσμους:

https://www.museodelprado.es/en/the-collection/art-work/hippomenes-and-atalanta/b136eb8b-c3f1-4787-935b-0003ed114220?searchMeta=hippomenes%20and%20atalan

https://www.museoreinasofia.es/en/collection/room/room-205

2.png

follow us on Instagram @atheniantimes.gr

"Νέα άποψη σε Αθηναϊκούς καιρούς"
- ΟΙ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ ΜΑΣ -
Εικόνα1.png
LACREDI LOGO.png
- ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΕΙΤΕ -
  • Black Facebook Icon
  • Instagram
Εικόνα1.png
Εικόνα1.png