• GUEST WRITER

Σομαλία: Ακαδημία Πειρατών

του Νίκου Παπαθανασίου


Πηγή εικόνας: www.businessinsider.com.au

Το εμπόριο δια θαλάσσης αποτελεί τον κύριο πυλώνα του παγκόσμιου εμπορίου. Τα τελευταία 30 χρόνια περίπου, όμως, η πειρατική δράση μιας ομάδας ανθρώπων που δραστηριοποιείται στα ύδατα της Σομαλίας, η οποία βρίσκεται στον κόλπο του Άντεν, σε μια προνομιακή εμπορικά θέση στο Κέρας της Αφρικής, αποτελεί κυρίαρχο πρόβλημα στην ομαλή διεξαγωγή του εγχώριου εμπορίου.


Τα θεμέλια της δημιουργίας αυτού του προβλήματος τέθηκαν το χρονικό διάστημα 1988 – 1991, όπου η χώρα κυριεύτηκε από τον εμφύλιο πόλεμο κατά της κυβέρνησης του Barre. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την πτώση του τελευταίου από την εξουσία και συνάμα την δημιουργία πολιτικής και κοινωνικής αστάθειας σε όλη την επικράτεια. Τα δύο αυτά στοιχεία σε συνδυασμό με την πλεονεκτική θέση της χώρας, την μετέτρεψαν σε αλιευτικό παράδεισο για πολλές χώρες της Ευρώπης. Μεγάλες αλιευτικές εταιρείες ξένων συμφερόντων μεταφέρουν τα υπερσύγχρονα και πλήρως εξοπλισμένα πλοία τους με απώτερο σκοπό την εκμετάλλευση του παρθένου θαλάσσιου πλούτου της περιοχής. Αυτό είχε ως άμεσο παρεπόμενο την εξαγρίωση των Σομαλών ψαράδων, καθώς η υπεραλιεία σε συνδυασμό με τις ξεπερασμένες και κατά πολύ λιγότερο αποδοτικές μεθόδους αλιείας των τελευταίων, οδήγησε στην φτώχεια όσων εξαρτιόνταν οικονομικά από την αυτή. Ταυτόχρονα, σύμφωνα με τον ΟΗΕ, εταιρείες επεξεργασίας αποβλήτων από την Δύση μόλυναν τα σομαλικά ύδατα με βιομηχανικά και πυρηνικά απόβλητα για μεγάλο χρονικό διάστημα, γεγονός που οδήγησε στη μείωση της αλιείας, σημαντικού πλουτοπαραγωγικού τομέα για τις παραθαλάσσιες περιοχές της χώρας.


Με αυτόν τον τρόπο, οι άλλοτε ψαράδες μετατράπηκαν σε πειρατές για να εξασφαλίσουν τα εθνικά τους ύδατα και κυρίως για να επιβιώσουν. Οι άτακτες και σποραδικές επιθέσεις επέφεραν μεγάλο χρηματικό κέρδος, και με τελικό σκοπό την μεγιστοποίηση του οι πειρατές απολάμβαναν την βοήθεια τοπικών φύλαρχων. Αυτό οδήγησε στο να μετατραπούν οι επιθέσεις σε συντονισμένες, καλά οργανωμένες και αποτελεσματικές πειρατικές ενέργειες. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με πρώην μισθοφόρο, σε ομιλία του στο One Channel, οι πειρατές δρουν οργανωμένα, "ώστε να απασχολείται όλη η ομάδα πάνω στο πλοίο". "Οι επιθέσεις γίνονται ή νωρίς το πρωί ή αργά το βράδυ όπου είναι μειωμένη η ορατότητα" και τέλος "θέλουν κατά κύριο λόγο να απαγάγουν το πλήρωμα ενός πλοίου για να ζητήσουν λύτρα και να πάρουν το μεγαλύτερο πιθανό ποσό". Επιπλέον, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η Σομαλία αποτελεί τον πρώτο γεωγραφικά σταθμό στο πέρασμα από τον Ινδικό Ωκεανό προς τη Μεσόγειο και αντίστροφα, το πρόβλημα της πειρατείας απέκτησε παγκόσμιο χαρακτήρα, καθώς τα κέρδη της πειρατείας ανέρχονταν σε εκατοντάδες εκατομμύρια ετησίως.


Πηγή εικόνας: www.nato.int

Πλέον στην επίμαχη περιοχή περιπολούν πλοία του ΝΑΤΟ και άλλων χωρών και συνοδεύουν με ασφάλεια τα εμπορικά σκάφη, ενώ συνάμα είναι επανδρωμένα με έμπειρους μισθοφόρους πλήρως εξοπλισμένους και καταρτισμένους. Η μάχη, λοιπόν, μεταξύ των πλοιοκτητριών εταιρειών και των Σομαλών πειρατών δεν έχει λάβει τέλος, όμως με την βοήθεια των προαναφερθέντων μέτρων, οι ναυτικοί ταξιδεύουν με μεγαλύτερη ασφάλεια, σιγουριά και άνεση, ενώ η ζημία των εταιρειών μειώθηκε σημαντικά.

2.png

follow us on Instagram @atheniantimes.gr

"Νέα άποψη σε Αθηναϊκούς καιρούς"
- ΟΙ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ ΜΑΣ -
Εικόνα1.png
LACREDI LOGO.png
- ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΕΙΤΕ -
  • Black Facebook Icon
  • Instagram
Εικόνα1.png
Εικόνα1.png