• GUEST WRITER

Αντρέι Ταρκόφσκι: «Ο δρόμος της καρδιάς μας είναι σκεπασμένος με σκιές»

Της Σίλιας Πολυχρονίου


Στις 4 Απριλίου του 1932 γεννιέται στη Ρωσία ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του ρωσικού κινηματογράφου, ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος Αντρέι Αρσένιεβιτς Ταρκόφσκι.

tvxs.gr

Η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του "Τα παιδικά χρόνια του Ιβάν", κέρδισε τον Χρυσό Λέοντα στο Φεστιβάλ της Βενετίας το 1962. Ακολουθεί ο Αντρέι Ρουμπλιόφ το 1969 που λογοκρίθηκε από το σοβιετικό καθεστώς, το Σολάρις το 1972 και ο Καθρέφτης το 1975.


cinemagazine

Ο Καθρέφτης, μια από τις ωραιότερες ταινίες του, αφηγείται την ιστορία του πόνου που βασανίζει έναν άνθρωπο όταν νιώθει πως δεν μπορεί να ξεπληρώσει τους δικούς του για όσα του έχουν δώσει. Νιώθει ότι δεν τους αγάπησε αρκετά, κι αυτή η εντύπωση τον βασανίζει.


parallaximag


Συχνά οι ταινίες του χαρακτηρίζονται ποιητικές όμως ο ίδιος δεν αποδεχόταν αυτόν τον χαρακτηρισμό, τον οποίο χρησιμοποιούσε για άλλους σκηνοθέτες όπως ο Φελίνι ή ο Παζολίνι. Σχετικά με αυτό έλεγε πως: «Δεν υπάρχει κρυμμένο, κρυπτογραφημένο νόημα στις ταινίες μου. Δεν υπάρχει τίποτα πέρα από την επιθυμία μου να πω την αλήθεια». Δεν θεωρούσε τα έργα του συμβολικά, από την άποψη ότι ένα σύμβολο χρειάζεται αποκρυπτογράφηση, ενώ μια καλλιτεχνική εικόνα προέρχεται από τον κόσμο που μας περιβάλλει. Συνεπώς δεν συμβολίζει, αλλά εκφράζει. Στην ταινία Στάλκερ του 1979 υπάρχει η ατάκα που συνοψίζει την ουσία μιας φιλοσοφίας ζωής: «Ό,τι είναι συμπαγές και σκληρό είναι ετοιμοθάνατο. Συμπαγές και σκληρό είναι το σώμα του γέρου. Το νεογέννητο είναι μαλακό και εύθραυστο».


cinemagazine

Ο Ταρκόφσκι γύρισε τις περισσότερες ταινίες του στη Ρωσία. «Είμαι χαμένος. Δεν μπορώ να ζήσω στη Ρωσία, αλλά ούτε μακριά από αυτήν» έγραφε στο ημερολόγιό του το 1983, όταν βρέθηκε στην Τοσκάνη της Ιταλίας για τα γυρίσματα της ταινίας Νοσταλγία. Έπειτα εγκαταστάθηκε στην Ιταλία και αργότερα στη Γαλλία. Η τελευταία του ταινία, Η Θυσία, γυρίστηκε στη Σουηδία το 1986 κερδίζοντας τέσσερα βραβεία στις Κάννες.


tiff

Στα έργα του εστιάζει στον εσωτερικό κόσμο των ανθρώπων, κάνοντας ένα ταξίδι με την κάμερά του στην ψυχολογία των ηρώων, όπως αυτή εκδηλώνεται μέσα από τις πράξεις και τις συμπεριφορές τους. Τα πλάνα του συχνά θυμίζουν πίνακες ζωγραφικής, με ομιχλώδη τοπία και έντονο το στοιχείο της φύσης.


tvxs.gr

Ο αινιγματικός ήρωας της Νοσταλγίας Ντομένικο, στο τέλος της ταινίας περιγράφοντας στο μονόλογό του την παράνοια του σύγχρονου πολιτισμού, αποτίει φόρο τιμής στην ανθρώπινη ψυχή: «Δεν έμειναν πια μεγάλοι δάσκαλοι. Αυτό είναι το κακό της εποχής μας. Ο δρόμος της καρδιάς μας είναι σκεπασμένος με σκιές. Πρέπει ν’ ακούσουμε τις φωνές που ακούγονται άχρηστες. Σε μυαλά γεμάτα μακριές αποχετεύσεις, τείχους σχολείων, άσφαλτο κι έντυπα επιδόματος ανεργίας πρέπει να εισχωρήσει το ζουζούνισμα των εντόμων...

...Πρέπει να γεμίσουμε τα μάτια μας και τα αφτιά μας, με πράγματα που είναι η αρχή ενός μεγάλου ονείρου...

...Αν θέλετε να προχωρήσει ο κόσμος πρέπει να πιαστούμε απ' τα χέρια. Πρέπει να αναμείξουμε τους «υγιείς» με τους «ασθενείς». Άνθρωπε, άκου! Μέσα σου νερό, φωτιά, και μετά στάχτες. Κάνω μια νέα συμφωνία με τον κόσμο. Πρέπει να έχει ήλιο τη νύχτα και χιόνι τον Αύγουστο. Τα μεγάλα πράγματα τελειώνουν, τα μικρά αντέχουν. Η κοινωνία πρέπει να ενωθεί και πάλι, και όχι να αποδιαρθρώνεται». Ο ίδιος ο Ταρκόφσκι έλεγε ότι η ταινία πρέπει να είναι για το δημιουργό πράξη εξαγνιστική και πίστευε πως ο σκοπός της τέχνης είναι η εξύψωση του πνεύματος, που οδηγεί τον άνθρωπο στην ελεύθερη βούληση.

Βλέποντας τις ταινίες του αντικρίζει κανείς εικόνες απίστευτης ομορφιάς, συνδυασμένες με λόγια και ιστορίες ή με στιγμές σιωπής, που συμπυκνώνουν τη φιλοσοφία ενός από τους πιο σημαντικούς ποιητές-δημιουργούς του σινεμά.

2.png

follow us on Instagram @atheniantimes.gr

"Νέα άποψη σε Αθηναϊκούς καιρούς"
- ΟΙ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ ΜΑΣ -
Εικόνα1.png
LACREDI LOGO.png
- ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΕΙΤΕ -
  • Black Facebook Icon
  • Instagram
Εικόνα1.png
Εικόνα1.png