• ΣΙΛΙΑ ΠΟΛΥΧΡΟΝΙΟΥ

Όλα είναι θέμα οπτικής… αρκεί η οπτική να είναι ρεαλιστική


Street artist: INO

Οι πρώτες μέρες μετά την αναστολή του lockdown χαρακτηρίζονται από πολλούς ως μεταβατική περίοδος. Δεν είμαι σίγουρη όμως, για το αν ο χαρακτηρισμός αυτός είναι αρκετά εύστοχος. Για να πούμε ότι μεταβαίνουμε σε μια άλλη πραγματικότητα θα πρέπει να γνωρίζουμε ποια είναι αυτή, και προς το παρόν κανείς δεν φαίνεται να είναι απόλυτα βέβαιος για το τι ακολουθεί. Στο πλαίσιο της δημιουργίας ενός σχεδίου για την επανεκκίνηση των δραστηριοτήτων μας στην μετά lockdown εποχή, ένα ζήτημα που τέθηκε υπό συζήτηση είναι αυτό της ζωντανής μετάδοσης μαθημάτων για τους μαθητές που θα παρακολουθούν από το σπίτι. Το Υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε, ότι η ζωντανή μετάδοση των μαθημάτων, θα γίνεται σε συγκεκριμένες περιστάσεις χωρίς να υποκαθιστά την δια ζώσης διδασκαλία. Σύμφωνα με τις ανακοινώσεις, η κάμερα της συσκευής που θα επιλέξει ο εκπαιδευτικός να χρησιμοποιήσει, θα είναι στραμμένη στον ίδιο και όχι στους μαθητές. Είναι αρκετό όμως αυτό; Δεν αλλάζει τίποτα και όλα λειτουργούν όπως πριν;


Στο άκουσμα της είδησης, η απάντηση για το αν συμφωνεί κάποιος ή διαφωνεί φάνταζε εύκολη. Αν όμως το αναλύσουμε, φαίνεται, ότι για να επιλέξουμε μια από τις δύο πλευρές πρέπει να ισχύσουν ορισμένες προϋποθέσεις. Με άλλα λόγια, επειδή η θεωρία απέχει από την πράξη, δεν αρκεί μια Υπουργική απόφαση για να διασφαλιστεί, ότι όλα θα λειτουργήσουν σωστά και δεν θα υπάρξει καμία παρέκκλιση.


Οι συνδικαλιστικές οργανώσεις των εκπαιδευτικών δήλωσαν αμέσως τη διαφωνία τους σε σχέση με αυτό το νομοσχέδιο. Και φαίνεται να έχουν δίκιο. Οι συνδικαλιστές σήμερα (και για να αποφευχθούν οι γενικεύσεις, οι αντιπρόσωποί τους), λειτουργούν με παρωχημένους όρους και γίνονται γραφικοί, όχι επειδή ο συνδικαλισμός ως ενέργεια είναι ξεπερασμένος, αλλά επειδή οι ίδιοι λειτουργούν συντηρητικά, απορρίπτοντας κάθε απόφαση χωρίς να αντιπροτείνουν μια άλλη λύση. Αυτό όμως δεν σημαίνει, ότι αποκλείεται κάποιο αίτημά τους να είναι σωστό. Από την άλλη, γραφικοί μπορούν να γίνουν και οι επικριτές τους όταν είναι προκατειλημμένοι απέναντί τους. Σε αυτή τους τη διαφωνία έχουν δίκιο οι εκπαιδευτικοί, συνδικαλιστές και μη. Αν και το βασικό επιχείρημα, που επικαλείται τον «Μεγάλο Αδερφό», ο οποίος θα παρακολουθεί τις σχολικές τάξεις το βρίσκω αρκετά επιφανειακό και τεχνοφοβικό, οι ανησυχίες τους έχουν βάση. Για άλλους όμως λόγους.


Η επιστροφή στα σχολεία τις τελευταίες μέρες προφανώς δεν έχει στόχο την ολοκλήρωση της χρονιάς που πέρασε, όσο την οργάνωση της επόμενης που θα ξεκινήσει από Σεπτέμβριο. Γνωρίζουμε, ότι για αρκετό καιρό ακόμα ο ιός θα βρίσκεται ανάμεσά μας. Συνεπώς πόσο προσωρινή θα είναι αυτή η μέθοδος διδασκαλίας; Όσο κι αν είναι το διάστημα που θα χρησιμοποιηθεί, δεν μπορεί να μην επηρεάσει την αλληλεπίδραση δασκάλου-μαθητή. Ο κώδικας επικοινωνίας που αναπτύσσεται ανάμεσα σε δασκάλους και μαθητές μπορεί πολύ εύκολα να τεθεί υπό αμφισβήτηση και λογοκρισία, αν οι γονείς ή κάποιος διευθυντής για παράδειγμα διαφωνήσει με την τακτική του διδάσκοντος. Δεν θα ήταν απίθανο με την πρόφαση της αξιολόγησης, να επέμβει κάποιος στον τρόπο διεξαγωγής του μαθήματος, παρόλο που ο αρχικός σκοπός αυτού του εργαλείου δεν είναι η αξιολόγηση.


Έτσι όμως χάνεται η ουσία. Γιατί όσο δεν υπάρχει αυτή η "συνωμοτική" σχέση (με την καλή έννοια της συνωμοσίας) μεταξύ δασκάλου-μαθητή, που κινητοποιεί τον μαθητή, εξασφαλίζει την ανθρώπινη επικοινωνία και κάνει αμφότερους να αισθάνονται οικεία, το μάθημα γίνεται λιγότερο ουσιαστικό και ποιοτικό. Και στη χειρότερη περίπτωση γίνεται ψυχρό και απρόσωπο, για να είναι σίγουρο ότι δεν θα υπάρξουν παρεξηγήσεις. Οι γονείς επίσης θα έχουν τη δυνατότητα, να παρεισφρέουν στη διαδικασία του μαθήματος και να διαμορφώνουν άποψη για τον τρόπο που διδάσκεται ή για την επίδοση των παιδιών τους. Και επειδή δεν είναι όλοι οι γονείς ανοιχτόμυαλοι, ενημερωμένοι ή διακριτικοί, όσο καλές προθέσεις και να έχουν, δύνανται να δημιουργήσουν προβλήματα.


Διευκρινίστηκε ακόμα, ότι το μάθημα θα μεταδίδεται ζωντανά και θα απαγορεύεται η καταγραφή και αποθήκευσή του. Και πώς είμαστε τόσο σίγουροι, ότι κάποιο παιδί δεν θα βγάλει βίντεο ή δεν θα αποθηκεύσει το μάθημα στον υπολογιστή του; Ή καλύτερα πώς γίνεται να μην σκεφτούμε αυτή την πιθανότητα αφού δεν είναι πιθανότητα αλλά μάλλον βεβαιότητα; Μια άτυχη στιγμή λοιπόν ενός δασκάλου ή καθηγητή καταγεγραμμένη, με μια απλή κίνηση ανεβαίνει στο facebook, το youtube ή σε οποιοδήποτε άλλο μέσο, και μια νέα καριέρα ανοίγεται μπροστά στον ανυποψίαστο εκπαιδευτικό που δεν είχε σκεφτεί ποτέ, ότι θα γινόταν viral. Στο πλαίσιο λοιπόν αυτό, η Προστασία των Προσωπικών Δεδομένων είναι τυπικά μόνο εξασφαλισμένη και όχι επί της ουσίας.


Για να μην υπάρξουν αρνητικά αποτελέσματα στον απολογισμό, θα έπρεπε πρώτα να έχει γίνει διάλογος μεταξύ του Υπουργείου Παιδείας και των εκπαιδευτικών προκειμένου να συνεργαστούν. Οι εκπαιδευτικοί είναι άλλωστε αυτοί που θα εφαρμόσουν όσα προβλέπονται. Και δεν νομίζω πως είναι παράλογοι ή απρόθυμοι. Απλώς ενώ στην πραγματικότητα είναι οι άμεσα ενδιαφερόμενοι, ενημερώνονται για όσα αποφασίστηκαν, χωρίς να έχουν ερωτηθεί πρώτα αν έχουν κάτι να αντιπροτείνουν.


Το εκπαιδευτικό σύστημα υφίσταται διαρκώς αλλαγές, οι οποίες όμως επειδή περιορίζονται στους τύπους και σε συγκεκριμένου είδους μεταρρυθμίσεις, δεν επιτρέπουν τη ριζική αναπροσαρμογή που χρειάζεται. Η εποχή προχωρά, οι ανάγκες των μαθητών διαφοροποιούνται και οι επιφανειακές αλλαγές δεν επιτρέπουν στον εκπαιδευτικό τομέα να συμβαδίζει με τις εξελίξεις και να μην καταφεύγει σε πρόχειρες λύσεις, οι οποίες μακροπρόθεσμα δεν ωφελούν κανέναν.



2.png

follow us on Instagram @atheniantimes.gr

"Νέα άποψη σε Αθηναϊκούς καιρούς"
- ΟΙ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ ΜΑΣ -
Εικόνα1.png
LACREDI LOGO.png
- ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΕΙΤΕ -
  • Black Facebook Icon
  • Instagram
Εικόνα1.png
Εικόνα1.png