• NEWSROOM

Ο Καθρέφτης και η Προφητεία του Γκρέινορθ, Αντώνης Μυλωνάκης

του Νίκου Καλογερά*


Κριτική/Παρουσίαση

Ο Καθρέφτης και η Προφητεία του Γκρέινορθ του Αντώνη Μυλωνάκη, Εκδόσεις Μικρή Άρκτος


Ποιος άραγε δεν συμπάσχει και ποιος δεν θα ταυτιστεί με τη νεαρή πριγκίπισσα που μόλις αντίκρισε τον εαυτό της και ανακάλυψε την αλήθεια της αποφάσισε να κάνει ένα βήμα στο κενό; Η ιστορία αρχίζει και ο συγγραφέας μας συστήνει τους βασικούς πρωταγωνιστές, τη Ρόουζ και τον Τόμας, δύο μικρά παιδιά στο ορφανοτροφείο ενός μοναστηριού που δέθηκαν με μια μεγάλη αγάπη και – χωρίς να το ξέρουν – με μια κοινή μοίρα.


Ο Αντώνης Μυλωνάκης με μαεστρία έπλεξε έναν πολυπρόσωπο και πολυεπίπεδο μύθο πλούσιο σε αφηγηματικές τεχνικές. Από τις πρώτες κιόλας σελίδες προοικονομείται το χρέος που θα επωμιστούν στο μέλλον τα δύο παιδιά, που ορφανά από γονείς αλλά όχι από ελπίδα και ευαισθησίες θα κληθούν να σώσουν το βασίλειο της Άβιγκον. Μέσα από πλούσιους συμβολισμούς και δυνατές αλληγορίες ο συγγραφέας πλέκει ένα αφήγημα για τη μοίρα, το χρέος, τον πόλεμο, την αγάπη και τελικά για τα πάθη της ανθρώπινης φύσης.


Ήδη από το δεύτερο κεφάλαιο φαίνεται ο καθοριστικός ρόλος της μοίρας, που παίρνει αποφάσεις για τους ήρωες ερήμην τους. Η Ρόουζ έχει πλέον υιοθετηθεί από τη βασιλική οικογένεια της Άβιγκον, που της έδωσε το όνομα Άννυ. Ο Τόμας θα συναντήσει αργότερα στο παλάτι την υιοθετημένη Ρόουζ, ως πριγκίπισσα Άννυ. Για κείνον η μοίρα επεφύλαξε τον ρόλο του ακολούθου της. Τραγική ειρωνεία: εκείνος δεν θα την αναγνωρίσει, για να προχωρήσει η πλοκή, η οποία εξελίσσεται ακόμα περισσότερο με την παρουσία στο παλάτι της οικονόμου Ροβένας, φαινομενικά καλής αλλά στην ουσία δολοπλόκου και ραδιούργας γυναίκας. Στο πρόσωπό της ενσαρκώνεται η υποκρισία, συστατικό στοιχείο των κακών γυναικών που συναντάμε στα παραμύθια και συμβολίζει τα αρχέγονα ανθρώπινα συναισθήματα της ζήλειας και του φθόνου.


Η πλοκή προχωρά και μαζί μια κακιά τύχη που ενσκύπτει στο βασίλειο και καταδικάζει σε μια ανίατη αρρώστια το βασιλικό ζεύγος. Τότε η κακιά οικονόμος Ροβένα – που ακόμα ο συγγραφέας δεν αποκαλύπτει τον πραγματικό ρόλο της – δεν χάνει την ευκαιρία να διώξει την Άννυ από το βασίλειο με την πρόφαση ότι πρέπει να φέρει εις πέρας μια ιερή αποστολή ενώ στην πραγματικότητα ήθελε να εφαρμόσει ανενόχλητη το σχέδιό της, την ανατροπή της βασιλικής οικογένειας. Συναντά την Άννυ στη βιβλιοθήκη του παλατιού, για να της μιλήσει για μια προφητεία που έπρεπε να εκπληρωθεί για να «θεραπεύσει τον θάνατο». Από αυτό το σημείο το υπερφυσικό στοιχείο γίνεται ένα με τους ήρωες που άλλοτε θα τους ενώνει και άλλοτε θα τους διχάζει. Η Άννυ διστάζει αλλά δέχεται να φύγει για να συμβάλει στη νίκη επί του θανάτου. Αγνοούσε, ωστόσο, την πλεκτάνη που έμελλε να εξυφάνει σε βάρος της η Ροβένα για να σφετεριστεί την εξουσία.


Η επιτυχία του μυθιστορήματος έγκειται στην ικανότητα του συγγραφέα να ξεδιπλώνει την πλοκή σε μέρη και με δόσεις, αποκαλύπτοντας σταδιακά γεγονότα, καταστάσεις και χαρακτήρες που ο αναγνώστης έχει ήδη αρχίσει κάποιες φορές να φαντάζεται και σταδιακά επιβεβαιώνει. Χαρακτηριστικό της πολυδύναμης αφήγησης είναι και η εισαγωγή στο έβδομο κεφάλαιο αποσπασμάτων από το ημερολόγιο του προφήτη που οδήγησε τα βήματα της Άννυ στη λύση του μυστηρίου, τεχνική που επιλέγει ο συγγραφέας για να κατατοπίσει τον αναγνώστη σχετικά με όσα συνέβησαν στο βασίλειο του Γκρέινορθ που οδήγησαν στον χαμό της πριγκίπισσας χωρίς όνομα. Η πρωτοπρόσωπη αφήγηση του προφήτη εναλλάσσεται με τη φωνή του ετεροδιηγητικού συγγραφέα και κρατούν αμείωτο το ενδιαφέρον του αναγνώστη.


Η περιπέτεια συνεχίζεται καθώς η Άννυ με τους στρατιώτες και με τη συνοδεία του Τόμας οδεύουν προς το βασίλειο του Γκρέινορθ. Μαζί χτίζεται και η αγάπη των δύο πρωταγωνιστών που – όπως προοικονομείται – η ένωσή τους είναι θέμα χρόνου. Ο ενθουσιασμός του Τόμας όταν αντικρύζει την Άννυ μετά από μία από τις πολλές περιπέτειές της, που του στέρησε την παρουσία της είναι εμφανής: και σαν να έβγαλε φτερά στα πόδια, έτρεξε μέσα από τους καπνούς… ο Τόμας δεν σκεφτόταν τίποτα παρά μόνο ότι δεν θα την ξανάφηνε ποτέ από τα μάτια του. Η προφητεία όμως είναι σαφής και πρέπει να εκπληρωθεί.


Τα τελευταία λόγια από το ημερολόγιο του προφήτη θυμίζουν πως οι δυσκολίες που έχει ακόμα μπροστά της η πριγκίπισσα Άννυ στην αποστολή της για να θεραπεύσει τον θάνατο δεν έχουν ακόμα τελειώσει. Οι δυνάμεις του Καλού και του Κακού που αντιπαλεύουν σε όλο το μυθιστόρημα θα οδηγήσουν στον θρίαμβο της καλοσύνης που επιστέγασμα του είναι ο θρίαμβος της αγάπης. Η αγάπη μπορεί να κρυφτεί αλλά ποτέ δεν χάνεται. Όπως λέει στο τελευταίο κεφάλαιο της ιστορίας ο Τόμας στην αγαπημένη του Άννυ/Ρόουζ, «Αν ήξερες πόσο καιρό σε αναζητούσα… Μικρή μου Ρόουζ, επιτέλους σε βρήκα». Κλείνοντας, ο συγγραφέας επέλεξε έναν ξεχωριστό τρόπο για να δώσει το δικό του απόσταγμα της ιστορίας του, ένα σύντομο μα ξεχωριστό και καλοδουλεμένο επιμύθιο που κλείνει το μάτι στον αναγνώστη, δίνοντάς του το κλειδί για να ξεκλειδώσει τα σύμβολα του μύθου: Έτσι – γιατί κανείς δεν ξέρει τι είναι αλήθεια και τι ψέματα – την επόμενη φορά που θα κοιταχτείς στον καθρέφτη, κοίταξε πιο προσεκτικά και ίσως δεις κι εσύ τη Ματαιοδοξία. Να της γνέψεις με σεβασμό και μετά να μάθεις να αδιαφορείς γι’ αυτήν. Και τότε, θα καταφέρεις να δεις τον εαυτό σου για πρώτη φορά καθαρά. Θα είναι το πιο όμορφο πρόσωπο που αντίκρισες ποτέ.


*Ο Νίκος Καλογεράς είναι ιστορικός και φιλόλογος.


Πηγή εικόνας: Neakriti.gr

2.png

follow us on Instagram @atheniantimes.gr

"Νέα άποψη σε Αθηναϊκούς καιρούς"
- ΟΙ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ ΜΑΣ -
Εικόνα1.png
LACREDI LOGO.png
- ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΕΙΤΕ -
  • Black Facebook Icon
  • Instagram
Εικόνα1.png
Εικόνα1.png