• GUEST WRITER

Οι «σύγχρονοι» και οι «παρωχημένοι»

Του Δημήτρη Ανθωνήτη


Πηγή: iefimerida.gr

Η ημέρα του Brexit δεν επισκίασε στα βρετανικά και αρκετά ευρωπαϊκά ΜΜΕ την είδηση ότι η κυβέρνηση των συντηρητικών του Μπόρις Τζόνσον και του υπουργού Συγκοινωνιών Γκραντ Σάλες, γνήσιων παιδιών της Μάργκαρετ Θάτσερ και του TΙNA («There is not alternative»), αφαίρεσε (επανα-κρατικοποίησε) την εκμετάλλευση των σιδηροδρόμων στη Βόρεια Αγγλία από την ιδιωτική εταιρεία Northern Rails, που ανήκει στη γερμανική Arriva, θυγατρική της Deutche Bahn, (γερμανικοί σιδηρόδρομοι), που τους είχε αναλάβει με franchise από το 2016.


Ο υπουργός Συγκοινωνιών μίλησε για «εφιαλτική κατάσταση των σιδηροδρόμων» που υπό ιδιωτική διαχείριση παρουσίαζαν πολλές δυσλειτουργίες, από αδικαιολόγητες καθυστερήσεις μέχρι σοβαρά ατυχήματα. Έτσι από 1-3-2020 οι σιδηρόδρομοι της Βόρειας Αγγλίας επανέρχονται στη διαχείριση και εκμετάλλευση του κράτους, που είναι και ο ιδιοκτήτης τους.

Είναι η δεύτερη κρατικοποίηση σιδηροδρόμων της περιόδου, αφού, προ δύο περίπου ετών, έγινε η επανακρατικοποίηση των σιδηροδρόμων της Ανατολικής Αγγλίας (με τη λήξη της σύμβασης της Virgin Rails East Coast το 2018).


Οι επιχειρήσεις που απομακρύνθηκαν από τη διαχείριση των σιδηροδρόμων, αποδέχτηκαν τις αιτιάσεις αλλά δημοσίως τις απέδωσαν στις «απαρχαιωμένες» υποδομές και τις απεργίες των εργαζομένων, χωρίς όμως να αιτιολογήσουν γιατί δεν έκαναν τις αναγκαίες επενδύσεις και δεν ανακαίνισαν σημαντικά τμήματα του δικτύου, όπως αυτοί επιμόνως ζητούσαν.


Στην Ελλάδα, πάντως, του παρωχημένου και πτωχοπροδρομικού μνημονιακού νεοφιλελευθερισμού, δεν έγινε καμία αναφορά από κανέναν. Και είναι απολύτως κατανοητό αφού, αφενός μεν, η προηγούμενη κυβέρνηση ανέλαβε με το Γ’ Μνημόνιο (ν. 4336/2015) να ιδιωτικοποιήσει όλες τις κύριες υποδομές της χώρας και να εντάξει στο υπερΤαμείο (δηλαδή να θέσει από τη διαχείριση και ρευστοποίηση των δανειστών) τα σημαντικότερα στοιχεία του υλικού και άυλου πλούτου της πατρίδας, αφετέρου δε, η κυβέρνηση της ΝΔ επαγγέλθηκε επιτάχυνση των ιδιωτικοποιήσεων «χωρίς ιδεολογικές προκαταλήψεις», σύμφωνα με τις υποχρεώσεις που είχε αναλάβει η προηγούμενη κυβέρνηση.


Οπότε εύκολα ο κάθε Έλληνας πολίτης μπορεί να βγάλει το συμπέρασμα για τη φιλοπατρία και την ικανότητα του ελληνικού πολιτικού συστήματος: Η Αγγλική Διοίκηση με την εμπειρία της αυτοκρατορίας -που θεωρείται ένας από τους αποτελεσματικότερους διοικητικούς κρατικούς μηχανισμούς του κόσμου- και το συνεπές στον κοινοβουλευτισμό βρετανικό πολιτικό σύστημα, δεν μπόρεσαν να ελέγξουν την καταστροφική διαχείριση του δημοσίου αγαθού των σιδηροδρόμων από τις ιδιωτικές ή ξένες κρατικές εταιρείες και αποδίδοντάς τους τις ανάλογες για την περίσταση κατηγορίες και κατακρίσεις, τις εξεδίωξαν από τη διαχείρισή τους και τους επανέφεραν υπό αμιγή κρατικό έλεγχο.


Η ελληνική Δημόσια Διοίκηση με τις γνωστές παθογένειές της και το ασθενές ελληνικό πολιτικό σύστημα με τις πανθομολογούμενες αδυναμίες και δουλείες του, πώς είναι δυνατόν να ελέγξουν τους επιχειρηματικούς κολοσσούς που αγοράζουν κρίσιμες δημόσιες υποδομές και σημαντικά περιουσιακά στοιχεία τού εθνικού πλούτου και να τους εντάξουν σε ένα συνεκτικό και ελληνοκεντρικό πλαίσιο βιώσιμης οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης;


Κι όμως! Αυτή η αυτονόητη συζήτηση ελλείπει παντελώς από την καθημερινή δημοσιολογία. Μάλιστα δε, θεωρείται …οπισθοδρομική και παρωχημένη.


Ελπίζουμε το ελληνικό μνημονιακό επιστημονικό, πολιτικό και δημοσιογραφικό προσωπικό να μην φτάσει στο σημείο να κατηγορήσει την κυβέρνηση των συντηρητικών του Μπόρις Τζόνσον ως …παρωχημένη και …αναχρονιστική συνοδοιπόρο του κομμουνισμού ή -έστω- του σοσιαλισμού…

2.png

follow us on Instagram @atheniantimes.gr

"Νέα άποψη σε Αθηναϊκούς καιρούς"
- ΟΙ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ ΜΑΣ -
Εικόνα1.png
LACREDI LOGO.png
- ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΕΙΤΕ -
  • Black Facebook Icon
  • Instagram
Εικόνα1.png
Εικόνα1.png