• NEWSROOM

Γαλλικός Ιμπρεσσιονισμός: τo ''δώρο'' του Oscar-Claude Monet



Με αφορμή την 179η επέτειο από τη γέννηση του Oscar-Claude Monet, σκόπιμη κρίνεται μια σύντομη αλλά περιεκτική αναφορά στο πρόσωπό του, δεδομένης της θεμελιώδους προσφοράς του στη γέννηση αυτού που σήμερα τόσο μεγαλοπρεπώς αποκαλούμε «ιμπρεσσιονισμό».


Ο «πατέρας» του γαλλικού ιμπρεσσιονισμού Claude Monet γεννήθηκε στις 14 Νοεμβρίου 1840 στο Παρίσι. Έζησε τα παιδικά του χρόνια στη Χάβρη, όπου μετακόμισε η οικογένειά του, έως την ηλικία των 19 ετών (1859), οπότε επέστρεψε στη πρωτεύουσα των τεχνών για να γίνει μαθητής στο στούντιο του Charles Gleyre. Εκεί συνάντησε τους Pierre-Auguste Renoir (1841-1919), Alfred Sisley (1839-1899) και τον Frédéric Bazille (1841-1870) .



Μετά την ηλικία των 25 ετών ο Monet βρισκόταν σε βαθιά αγανάκτηση εξαιτίας της Academie, του τότε ιδρύματος τεχνών της Γαλλίας. Ο λόγος; Η εκ πεποιθήσεως άρνησή του να μιμείται τα προηγηθέντα καλλιτεχνικά ρεύματα και να παράγει έργα όμοια με αυτά που ήδη υπήρχαν στο Λούβρο, και η προσπάθειά του να εισάγει ανορθόδοξες, για τα δεδόμενα της εποχής, τεχνικές με αποτέλεσμα σχεδόν πάντοτε να απορρίπτεται από τις εκθέσεις της Academie. Συντετρίμμενος και χωρίς τη δυνατότητα να συντηρήσει τον εαυτό του, το 1869, πήδηξε από μία γέφυρα στον ποταμό Σικουάνα, ώστε να τερματίσει τη ζωή του. Αφού επιβίωσε από την μάταιη αυτή απόπειρα να λυτρωθεί από τα βάσανά του, ήρθε σε επαφή και με άλλους καλλιτέχνες που επίσης δε συμμερίζονταν τους περιορισμούς της Αcademie.


Η γνωριμία αυτή έμεινε στην ιστορία αφού, σε συνεργασία με τους παλαιούς συμμαθητές του και τους Camille Pissarro(1830-1903), Edgar Degas (1834-1917) και την Berthe Morisot(1841-1895) , δημιουργήθηκε το 1874 η Ανώνυμη Κοινωνία των Καλλιτεχνών (Société Anonyme des Artistes). Βασικός στόχος αυτής ήταν η ενθάρρυνση των τεχνικών Avant-Garde, τις οποίες οι εκθέσεις και οι κριτικοί εκείνης της περιόδου περιφρονούσαν.



Πώς όμως προκύπτει ο όρος «ιμπρεσσιονισμός»;


Στην πρώτη τους συλλογική έκθεση τον Απρίλιο του 1874, η οποία μνημονεύεται ως «η έκθεση των ιμπρεσσιονιστών», ένα από τα εκθέματα ήταν το διάσημο έργο του Monet, Impression, soleil levant, στο οποίο απεικονίζεται η αυγή στο λιμάνι της Χάβρης. Ένας από τους κριτικούς, λοιπόν, χρησιμοποίησε ,χλευάζοντάς τους κατά την αξιολόγησή του, τον όρο «ιμπρεσσιονισμός», τον οποίο έπειτα η Κοινωνία των Καλλιτεχνών εκμεταλλεύτηκε, αυτοαποκαλούμενοι πλέον «ιμπρεσσιονιστές».




Τι ακριβώς είναι όμως ο ιμπρεσσιονισμός;


Επί της ουσίας, ο ιμπρεσσιονισμός συνίσταται στην αποτύπωση στον καμβά στιγμών της καθημερινής ζωής ή τοπίων, όσο πιο αυθόρμητα αυτό ήταν εφικτό, ενώ στόχος είναι η ανάδειξη του συναισθήματος που γεννάται κατά το αντίκρυσμα ενός τοπίου. Μείζονος σημασίας είναι το φως του ήλιου και επίδρασή του στα στοιχεία της φύσης και τα αντικείμενα. Για το λόγο αυτό, από το 1890 κι έπειτα ο Monet, αφού εγκαταστάθηκε στο Giverny, μία κωμόπολη μόλις 45 λεπτά εξω απ’ το Παρίσι, ζωγράφιζε τοπία από τον αρχοντικό κήπο του. Εκπονούσε καθένα από τα έργα του ορισμένες μόνο ώρες κάθε ημέρας, παράλληλα μεταξύ τους, ώστε η κλίση από την οποία πέφτει το φως του ηλίου να είναι ίδια στο πορτρέτο του και οι αποχρώσεις τις οποίες θα διάλεγε να θυμίζουν το τοπίο όπως αυτό ήταν τις στιγμές που κάθε μέρα το ζωγράφιζε. Στις δραστηριότητες αυτές είχε τη βοήθεια των γιων του, Jean και Michel, οι οποίοι διευκόλυναν τον Claude στη μεταφορά των καμβάδων ανά τον κήπο στη διάρκεια της ημέρας. Γι αυτούς, η ζωγραφική του πατέρα τους ήταν μια οικογενειακή δραστηριότητα την οποία απολάμβαναν.






Το πάθος του για τη τέχνη, το 1861 παρ’ ολίγο να επιφέρει μοιραίες συνέπειες. Ο Monet στρατολογήθηκε στο πρώτο τάγμα του Αφρικανικού ιππικού στην Αλγερία, την οποία τότε έλεγχαν οι Γάλλοι. Ο πατέρας του, προσφέρθηκε να πληρώσει το αναγκαίο πόσο ώστε να απαλλαγεί από την υπόχρεωσή του για στρατιωτική θητεία, με αντάλλαγμα, ο νεαρός ακόμη Claude, να παρατήσει τη ζωγραφική. Αφού ολοκλήρωσε ένα από τα επτά χρόνια της θητείας του, o Monet μολύνθηκε με τυφοειδή πυρετό. Η θεία του, τότε, πληροφορούμενη τί συνέβαινε έσπευσε να πληρώσει ώστε να αποδεσμευθεί από τα καθήκοντά του και τον στήριξε οικονομικά ώστε να εγγραφεί σε σχολή καλών τεχνών του Παρισιού.



Το 2019, το έργο του meules (1890) πωλήθηκε σε δημοπρασία της Νέας Υόρκης για 110.7 εκατομμύρια δολλάρια.


Στις 5 Δεκεμβρίου 1926, ο Oscar-Claude Monet απεβίωσε λόγω καρκίνου του πνεύμονα. Ωστόσο, το σπίτι που ζούσε τα τελευταία χρόνια της ζωής του στο Giverny αποτελεί πλέον τουριστικό αξιοθέατο, στο οποίο μπορούμε να κάνουμε βόλτα στον κήπο του, να περπατήσουμε την ιαπώνικη γέφυρα πάνω από τη λίμνη με τα νούφαρα και να περιπλανηθούμε στο ζεστό και ευφάνταστο σπιτικό του. Εκτός από το σπίτι του, πληθώρα έργων του εκτίθενται στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης(MoMA), το Ινστιτούτο τέχνης του Σικάγο, το Musée d’Orsay του Παρισιού, to Ινστιτούτο τέχνης Courtlaud στο Λονδίνο και σε πολύαριθμα άλλα καλλιτεχνικά ιδρύματα παγκοσμίως.


Χαρακτηριστική η απλότητά στη φράση του : «πέρα από τη ζωγραφική και τη κηπουρική, δεν είμαι καλός σε τίποτα».






















Του Γιώργου Μανιατόπουλου, Φοιτητή Νομικής



Πηγή εικόνων: cityculture.gr, Wallpaperplay.com, commons.wikimedia.org, anglinglines.com, giverny.org , sothebys.com , wikipedia.com , www.e-flux.com

2.png

follow us on Instagram @atheniantimes.gr

"Νέα άποψη σε Αθηναϊκούς καιρούς"
- ΟΙ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ ΜΑΣ -
Εικόνα1.png
LACREDI LOGO.png
- ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΕΙΤΕ -
  • Black Facebook Icon
  • Instagram
Εικόνα1.png
Εικόνα1.png