• GUEST WRITER

«Αρίστος», ο λούμπεν «δράκος» που τον φώναζαν: «Γουρούνα»

Της Σίλιας Πολυχρονίου


«Μανούλα μου είμαι αθώος!», ήταν η τελευταία φράση του Αρίστου, του φερόμενου ως Δράκου του Σέιχ Σου ο οποίος κατηγορήθηκε για φόνους και βιασμούς που σημειώθηκαν στο δάσος το 1959.


«Τον Αρίστο τον ήξερα από την γειτονιά, στην Τούμπα…», κάπως έτσι ξεκινάει η παράσταση που σκηνοθετεί ο Γιώργος Παπαγεωργίου, βασισμένη στο μυθιστόρημα του Θωμά Κοροβίνη «Ο γύρος του θανάτου». Και εκεί βρίσκεται και η αφετηρία της εμπλοκής των θεατών με την υπόθεση του Αριστείδη Παγκρατίδη.


Μεταφερόμαστε στη Θεσσαλονίκη, τη δεκαετία του ’60, μια εποχή που κουβαλάει τα μετεμφυλιακά της τραύματα, με το παρακράτος να είναι σε έξαρση. Μέσα σε αυτό το κλίμα, ο Αριστείδης Παγκρατίδης, είναι ένας νεαρός που ζει στο περιθώριο κάνοντας βοηθητικές δουλειές για να επιβιώσει. Συχνά γίνεται αντικείμενο εκμετάλλευσης και το παρατσούκλι του είναι «Γουρούνα».



Η καταδίκη του Αριστείδη Παγκρατίδη αυτή την εποχή μοιάζει με κοινωνικό «αστείο». Σε αυτή τη ζοφερή περίοδο συμβαίνει και η δολοφονία του Γρηγορίου Λαμπράκη. Λίγους μήνες μετά, και ενώ επρόκειτο να αποπεμφθούν οι δολοφόνοι του στη δικαιοσύνη, η κοινή γνώμη αποπροσανατολίζεται, καθώς συλλαμβάνεται ο περίφημος δράκος του Σέιχ Σου, του οποίου η δράση είχε τρομοκρατήσει τους Θεσσαλονικείς. Ένας ανυπεράσπιστος, λούμπεν τύπος, όπως ο Αρίστος έγινε το τέλειο εξιλαστήριο θύμα. Η ζωή του αν και διήρκεσε μόλις 28 χρόνια είναι η ζωή ενός ανθρώπου που τα έζησε σχεδόν όλα, αφού πέρασε από πάνω του μια ολόκληρη εποχή, με παιχνίδια στα δάση, δουλειές στο Καπάνι (μια από τις παραδοσιακές αγορές του κέντρου της Θεσσαλονίκης), αντρική πορνεία, καταχρήσεις, έρωτες, ανακρίσεις, πρωτοσέλιδα, καταδίκη σε θάνατο.


Στην τελευταία σκηνή, ο Αρίστος μονολογεί: «Είπα ψέματα, έκλεψα, ήμουν μέθυσος, πότης, πούλησα το κορμί μου… όλα.. ό,τι μπορείς να φανταστείς το έκανα. Αλλά δεν σκότωσα. Ποτέ στη ζωή μου δεν πείραξα άνθρωπο».



Η παράσταση περιστρέφεται γύρω από τον ανθρωποκεντρικό άξονα των ηρώων της. Ζωντανεύουν πρόσωπα με τα οποία συναναστράφηκε ο Παγκρατίδης και καθόρισαν, το καθένα με ξεχωριστό τρόπο, την πορεία της ζωής του. Οι τρείς ηθοποιοί, η Φιλαρέτη Κομνηνού, ο Μιχάλης Οικονόμου και ο Γιάννης Λεάκος, εμφανίζονται είτε ως αφηγητές της ιστορίας είτε ως πρόσωπα που πρωταγωνιστούν σε αυτήν, όπως η μητέρα του Αρίστου, ο παιδικός του φίλος, άνθρωποι του περιθωρίου, παρακρατικοί και άνθρωποι της νύχτας, τραβεστί και τραγουδίστριες.



Η σκηνοθετική ματιά του θεατροποιού Γιώργου Παπαγεωργίου, σε συνδυασμό με τις αριστοτεχνικές ερμηνείες των ηθοποιών και τον μουσικό Άλκη Μαγγόνα επί σκηνής, συνθέτουν μια μυσταγωγική παράσταση. Αυτή η αίσθηση τελετουργίας που δημιουργείται, ενισχύεται και από τα σκηνικά αντικείμενα, τους ήχους και τον μελετημένο φωτισμό. Όλα τα παραπάνω, συντελούν σε ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον αισθητικό αποτέλεσμα.


Παράσταση έντονα φορτισμένη, με συναίσθημα και ουσία, που βασίζεται σε ένα υλικό βαθιά λαϊκής μνήμης, με την έννοια της λαϊκότητας και όχι της γραφικότητας. Επόμενο είναι λοιπόν να συνεχίζεται για 3η χρονιά κάθε Δευτέρα και Τρίτη στο θέατρο Άνεσις.




Πηγή εικόνων: athinorama.gr, ελculture.gr, nkt.gr

2.png

follow us on Instagram @atheniantimes.gr

"Νέα άποψη σε Αθηναϊκούς καιρούς"
- ΟΙ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ ΜΑΣ -
Εικόνα1.png
LACREDI LOGO.png
- ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΕΙΤΕ -
  • Black Facebook Icon
  • Instagram
Εικόνα1.png
Εικόνα1.png