• GUEST WRITER

Ένας ολιστικός απολογισμός για τις επιπτώσεις του Κορονοϊού μέχρι στιγμής

της Ελληκαίτης Κουρτάκη



Στις 16 Νοεμβρίου του 2002, στην επαρχία Γκουανγκντόνγκ της νότιας Κίνας, εμφανίστηκε ο θανατηφόρος ιός της άτυπης πνευμονίας, γνωστός με τα αρχικά SARS (Σοβαρό Οξύ Αναπνευστικό Σύνδρομο), ο οποίος εξαπλώθηκε σε είκοσι και πλέον χώρες της Βόρειας και Νότιας Αμερικής, Ευρώπης και Ασίας. Σημειώνεται ότι πάνω από 8.000 άτομα προσβλήθηκαν παγκοσμίως από τον SARS, ενώ ο αριθμός των θυμάτων ανήλθε στα 774. Δεκαεπτά χρόνια αργότερα, στις 12 Δεκεμβρίου του 2019, ένας εξίσου θανατηφόρος, αλλά περισσότερο μολυσματικός ιός αναπνευστικού συνδρόμου, με την ονομασία κοροναϊός  ή κορονοϊός (COVID-19) κάνει την εμφάνισή του και αρχίζει να εξαπλώνεται ταχέως στην πολυπληθέστερη χώρα του πλανήτη, την Κίνα. Για τρίτη φορά μέσα σε τριάντα χρόνια, ένας κορονοϊός προερχόμενος από ζώα εντοπίστηκε στο Wuhan (Γουχάν) της Κίνας, σε άτομα που εκτέθηκαν σε θαλασσινά ή σε νωπά προϊόντα, στις πολύ δημοφιλείς αγορές αυτού του τύπου στην Άπω Ανατολή, όπου πωλούνται ζωντανά εκτρεφόμενα και άγρια ​​ζώα. Και ενώ το ανθρώπινο κόστος της επιδημίας του κορονοϊού αυξάνεται -καθώς σύμφωνα με την Εθνική Επιτροπή Υγείας της Κίνας (17 Φεβρουαρίου), ο αριθμός των ατόμων που έχουν χάσει τη ζωή τους ανέρχεται ήδη σε 1.873 ενώ ο αριθμός των ατόμων που έχουν μολυνθεί παγκοσμίως σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Υγείας (WHO) υπερβαίνει τις 73.000-  φαίνεται ότι ο ιός κατάφερε να «μολύνει» και την παγκόσμια οικονομία καθώς και να δημιουργήσει μια παρα-οικονομία με διαστάσεις αισχροκέρδειας στο εσωτερικό κάποιων κρατών.



Παρότι τα μέτρα που ελήφθησαν από την κινεζική κυβέρνηση για να μειώσουν την εξάπλωση του κορονοϊού υιοθετήθηκαν νωρίτερα, συγκριτικά με την κρίση του SARS, φαίνεται ότι ο Κινεζικός  Δράκος πενθεί κάτω από το πέπλο που έχει καλύψει   το εσωτερικό του. Τα μέτρα δεν περιορίζονται μόνο σε «καραντίνα» για ολόκληρες περιοχές όπως η πρώτο-πληγεισα πόλη Wuhan, αλλά επεκτάθηκαν και στην αναστολή της λειτουργίας επιχειρήσεων, συμπεριλαμβανομένων και μεγάλων παραγωγικών μονάδων, στην ακύρωση δημοσίων δραστηριοτήτων, στην απαγόρευση εισόδου σε δημοφιλή  παγκοσμίου φήμης τουριστικά αξιοθέατα, όπως το αυτοκρατορικό ανάκτορο του Πεκίνου, η Disneyland της Σαγκάης και το Ocean Park. Οι μονάδες παραγωγής αυτοκινήτων σε ολόκληρη την Κίνα έχουν εντολή  να παραμείνουν κλειστές αποτρέποντας τις  αυτοκινητοβιομηχανίες  Volkswagen (VLKAF), Toyota (TM), Renault (RNLSY), Honda (HMC) και Hyundai (HYMTF) από την επανέναρξη εργασιών στην μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο, ενώ  ακόμα πιο ανησυχητική είναι η απειλή για τις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού. Η Qualcomm (QCOM), κατασκευαστής τσιπ smartphone παγκόσμιου βεληνεκούς, προειδοποίησε ότι το ξέσπασμα προκαλεί σημαντική αβεβαιότητα γύρω από τη ζήτηση smartphones και τις προμήθειες που απαιτούνται για την παραγωγή τους. Ήδη οι ελλείψεις αυτοκινήτων ανάγκασαν την Hyundai να κλείσει εργοστάσια στη Νότια Κορέα και προκάλεσαν στην Fiat Chrysler (FCAU) να καταρτίσει σχέδια έκτακτου ανάγκης για να αποφύγει την αναστολή εργασιών σε κάποιο από τα ευρωπαϊκά εργοστάσια της καθώς δυσκολεύεται να βρει βασικά εξαρτήματα από Κινέζους προμηθευτές. Αλλά και μεγάλες εταιρίες τεχνολογίας έχουν καθυστερήσεις στις παραγωγικές τους διαδικασίες. Μάλιστα η Apple ανακοίνωσε ότι ενδέχεται να έχει λιγότερα έσοδα από αυτά που είχε υπολογίσει  αρχικά λόγω προβλημάτων εφοδιασμού και διοχέτευσης των  προϊόντων της στην αγορά ενώ υπολόγισε ακόμη και τον αντίκτυπο του COVID-19 στις προβλέψεις κερδών του δεύτερου τριμήνου. Οι κατασκευαστές ειδών πολυτελείας οι οποίοι βασίζονταν  στην εισροή υπέρογκων ποσών από Κινέζους καταναλωτές έχουν επίσης πληγεί, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τη βρετανική μάρκα Burberry η οποία έκλεισε 24 από τα 64 καταστήματα της στην Κίνα. Η εταιρεία McDonald's, η μεγαλύτερη αλυσίδα εστιατορίων ταχείας εστίασης (fast food) στον κόσμο έκλεισε αρκετές εκατοντάδες καταστήματα από τα 3.300 σημεία της στην Κίνα ενώ η πολυεθνική εταιρία καφέ Starbucks έκλεισε περισσότερα απ τα μισά καταστήματα (συνολικά διαθέτει 4.300 στην Κίνα). Ο κορονοϊός αποδυναμώνει και τις αεροπορικές εταιρίες καθώς κόβει τα φτερά των αερομεταφορέων ανά τον κόσμο οι οποίοι αναστέλλουν δρομολόγια από και προς την Κίνα, ενώ οι τουρίστες ακυρώνουν τα ταξίδια τους στην Ασία υπό τον φόβο του ιού που καθηλώνει την παγκόσμια αεροπορική βιομηχανία. Από τις 23 Ιανουαρίου, όταν άρχισε να εξαπλώνεται η επιδημία  και να περνάει τα σύνορα της Κίνας έχουν ανασταλεί  περισσότερες από 6.500 πτήσεις εσωτερικού και εξωτερικού,όπως δείχνουν τα στοιχεία της Cirium. Μάλιστα ο οίκος Moody’s έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου επισημαίνοντας σε έκθεση του ότι η επιδημία έχει αρνητικό αντίκτυπο στην πιστοληπτική ικανότητα για τις αεροπορικές εταιρίες, ειδικά για εκείνες με πτήσεις στην περιοχή Ασία-Ειρηνικός  (όπως η Lufthansa και η Air France- KLM), ενώ όσο περισσότερο εξαπλώνεται γεωγραφικά, τόσο μεγαλύτερες θα είναι και οι πιέσεις στα οικονομικά αποτελέσματα των εταιριών του κλάδου των αερομεταφορών το 2020. Εξυγίανση ζητά και  η κρουαζιέρα καθώς η εκδήλωση 2 κρουσμάτων σε κρουαζιερόπλοιο ιταλικών συμφερόντων σε λιμάνι της Ιταλίας ώθησε τις εταιρίες του τομέα να αναστείλουν  σχετικά προγράμματα σε περιοχές τις Κίνας.



Ισχυροί τριγμοί γίνονται αισθητοί  στον τομέα των εμπορευμάτων με τον νέο ιό να «εισβάλλει» στην αγορά πετρελαίου προκαλώντας διακυμάνσεις στην τιμή του και οδηγώντας το μπρεντ και το αμερικανικό αργό σε ελεύθερη πτώση. Συγκεκριμένα, η τιμή του αργού τύπου μπρεντ υποχώρησε 3,5% στα 49,87 δολάρια  το βαρέλι, ενώ στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού το αμερικανικό αργό με πτώση 4,7% προσγειώθηκε στα 49,,87 δολάρια το βαρέλι. Μάλιστα,το μεγαλύτερο διυλιστήριο της Ασίας, που ανήκει στην κινεζική κυβέρνησης, έχει μειώσει την επεξεργασία αργού πετρελαίου σε 600.000 βαρέλια την ημέρα! Η πτωτική πορεία του «μαύρου χρυσού» δεν οφείλεται μόνο σε προφανείς λόγους όπως η μείωση των μετακινήσεων, η πτώση του τουρισμού και αντίστοιχη πτώση ζήτησης για καύσιμα. Πιο πολύ θα λέγαμε ότι βάλλεται από το κλίμα και τον φόβο, καθώς σε χώρες όπως η Κίνα, η Νότια Κορέα και η Ταϊβάν ο φόβος έχει  γίνει καθημερινότητα. Ωστόσο δεν πρέπει να λησμονείται ότι η Κίνα αποτελεί τον δεύτερο μεγαλύτερο καταναλωτή πετρελαίου παγκοσμίως καταναλώνοντας 14 εκατομμύ-ρια  βαρέλια  την ημέρα  με αποτέλεσμα η επιβράδυνση της ζήτησης του -η οποία άγγιξε το 20%- να υπερέχει ακόμη και σημαντικών γεωπολιτικών κινδύνων, όπως ήταν η σχεδόν πλήρης διακοπή παραγωγής πετρελαίου της Λιβύης!



Παρόλο που η εξάπλωση του κορονοϊού δεν άφησε αλώβητη την αγορά πετρελαίου προκαλώντας κραδασμούς στην οικονομία, ο χρυσός, ως ασφαλές καταφύγιο των επενδυτών, έχει ανακτήσει την λάμψη του. Σύμφωνα με το Bloomberg, η διάδοση του ιού «βύθισε» τις μετοχές οδηγώντας στην μεγαλύτερη αύξηση της αξίας του χρυσού κατά τον τελευταίο μήνα φτάνοντας μάλιστα σε υψηλότερα επίπεδα από το 2013. Άλλοι επενδυτές στρέφονται στην ασφάλεια του κρατικού χρήματος. Μεγάλοι κερδισμένοι είναι τα ομόλογα των χωρών του πυρήνα της Ευρωζώνης με τις τιμές τους να επιδίδονται σε «ράλι» και τις αποδόσεις να βουλιάζουν ακόμη βαθύτερα σε αρνητικό έδαφος.



Ταυτόχρονα, η επιδημία του κορονοϊού έχει προκαλέσει μεταβλητότητα στις τιμές των προϊόντων, αναστατώνοντας τόσο την προσφορά όσο και την ζήτηση, κυρίως δε τις χονδρικές τιμές του σκόρδου, του τζίντζερ και του τσίλι, σύμφωνα με τους Financial Times. Περιγράφοντας την άνοδο η τιμή του σκόρδου αυξήθηκε 25% από την Ισπανία δηλαδή από 2,20€/κιλό πήγε στα 2,80€/κιλό μέσα σε λίγες εβδομάδες ενώ το τζίντζερ από 22€/κουτί 13 κιλών άγγιξε τα 41€! Ο δείκτης που αποτυπώνει τις  τιμές  αυτών των προϊόντων σημείωσε άνοδο 17% από τις αρχές του Δεκεμβρίου, ενώ καταγράφονται ελλείψεις σε δίκτυα διανομής. Η Κίνα κατέχει το 80% των εξαγωγών σκόρδου, το 47% εξαγωγών τζίντζερ και το 20% των εξαγωγών τσίλι, και ενώ η παραγωγή δεν έχει μειωθεί, οι αποθήκες, ούσες κλειστές, εμποδίζουν τις προμήθειες να «φύγουν»! Ορισμένοι μάλιστα δεν αποκλείουν το επόμενο διάστημα να παρατηρηθούν ελλείψεις σε αποξηραμένα  λαχανικά και πελτέ ντομάτας.



Περνώντας στην Ελλάδα, όπου το πρόβλημα παρατηρείται εντονότερο εξαιτίας του πανζουρλισμού της μάζας, η επιβεβαίωση κρουσμάτων κορονοϊού πυροδότησε την κίνηση στα φαρμακεία. Η καταναλωτική υστερία οδηγεί σε σοβαρές ελλείψεις ειδών πρώτης ανάγκης, όπως είναι οι προστατευτικές  μάσκες, τα αντισηπτικά και τα αντιπυρετικά. Σε φαρμακείο της Αθήνας η τιμή της απλής χειρουργικής μάσκας υπερδιπλασιάστηκε, αφού βρέθηκε να πωλείται 50 λεπτά από 20 λεπτά ενώ σε φαρμακεία του Πειραιά πωλούνται προς 7€ ή ακόμα και 10€! Η μάσκα άνθρακα που στοίχιζε 5€ πλέον πωλείται 15€ η μια στα ίδια καταστήματα! Οι πολίτες μέσα στον πανικό τους ψάχνουν μάσκες αγοράζοντας ακόμα και αυτές που φορούν οι ποδηλάτες. Η λύση που προτείνουν οι φαρμακοποιοί βέβαια είναι «Φτιάξ’ τη μόνος σου! Αφού δεν υπάρχουν στην αγορά φτιάξτε μόνοι σας αυτοσχέδιες μάσκες με χαρτί κουζίνας!». Αλλά και στην γειτονική Ιταλία παρατηρείται όργιο εμφάνισης απατεώνων καθώς η έρευνα σε Amazon και EBay  από την ιταλική οικονομική αστυνομία εμφάνισε τους  κερδοσκόπους που πωλούσαν τις μάσκες και τα απολυμαντικά τζελ σε τιμές χρυσού. Μάλιστα ένας χρήστης πωλούσε μια φιάλη αντιβακτηριδιακού διαλύματος έναντι 300€ στον ιστότοπο EBay, ενώ για ένα απολυμαντικό για βρέφη οι τιμές ξεκινούσαν από 240€!


Η Κίνα έχει αναδειχθεί κομμάτι της παγκόσμιας επιχειρηματικής δραστηριότητας, κόμβος παραγωγής και εφοδιαστική αλυσίδα μετά την έκρηξη του SARS καθώς αναγορεύθηκε σε εργοστάσιο του κόσμου αντιπροσωπεύοντας πλέον το 16% της παγκόσμιας παραγωγής. Σύμφωνα με την Moody’s η πιο σημαντική επίπτωση του κορονοϊού υπάρχει και θα υπάρξει στην Κίνα. Ωστόσο, με δεδομένη την σημασία της Κίνας στην παγκόσμια ανάπτυξη, το όποιο μεγάλο εγχώριο πλήγμα θα αποβεί μοιραίο και για τον υπόλοιπο κόσμο...


Πηγή εικόνων: nytimes.com, phillyvoice.com, straitstimes.com, foxnews.com, skai.gr

2.png

follow us on Instagram @atheniantimes.gr

"Νέα άποψη σε Αθηναϊκούς καιρούς"
- ΟΙ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ ΜΑΣ -
Εικόνα1.png
LACREDI LOGO.png
- ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΕΙΤΕ -
  • Black Facebook Icon
  • Instagram
Εικόνα1.png
Εικόνα1.png